Incredible India, land van de tegenstellingen - Reisverslag uit Benares, India van Marjolein Korstanje - WaarBenJij.nu Incredible India, land van de tegenstellingen - Reisverslag uit Benares, India van Marjolein Korstanje - WaarBenJij.nu

Incredible India, land van de tegenstellingen

Door: Niels en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 Februari 2014 | India, Benares

2 jaar na onze reis door Zuidoost- Azie vonden wij het hoog tijd voor een nieuw avontuur. We wilden graag landen bezoeken die wat minder bekend zijn bij de backpackers en de grote meutes toeristen, ook wilden we graag een uitdaging aangaan, dus een onderneming die je wel wat moeite kost, maar waarvan je achteraf denkt, ‘wauw’ dat we dat gedaan hebben, was echt gaaf!

Met bovenstaande in ons achterhoofd hebben we als bestemming voor deze reis India en Nepal uitgekozen.

Na iets langer dan een week in India kunnen wij nu al zeggen dat dit land erg mooi, raar, chaotisch, vies, schoon, kleurrijk, maar bovenal indrukwekkend is. De tegenstellingen zijn groot; vieze straten waar veel vuilnis op de grond ligt, waar mensen poepen en plassen, maar waar ook hele mooie schone Indiase vrouwen lopen met gekleurde sari’s. Neem ook de schoolkindjes, terwijl ze in de stoffige, drukke stad langs koeien lopen, zien zij er altijd onberispelijk uit in hun schooluniformpjes. De mensen zijn hier ook superaardig, ze zijn ook heel erg geinteresseerd in ons. Ze willen dan weten waar we vandaan komen, wat we doen in Nederland en wat we van India vinden. Ze vinden ons ook erg mooi en willen steeds met ons op de foto! Deze foto laten ze dan aan hun familie op het platteland zien. Toch zien deze lieve mensen ons ook als een geldboom, overal proberen ze een slaatje uit te slaan en meer geld van ons te bemachtigen. Dit is af en toe echt vervelend, maar ook wel begrijpelijk.

Nu jullie een klein beetje een indruk hebben van India, zullen we wat meer vertellen over onze belevenissen tot nu toe. We zijn onze reis gestart in New Delhi, om 5u ‘s ochtends kwamen we aan in ons hostel, toen nog even geslapen en wat sightseeing gedaan. De dag erna was Old Delhi aan de beurt, het drukste stuk van Delhi en, wij denken, het meest chaotische plekje op aarde! In Old Delhi zie je echt van alles, koeien op straat, apen die op de kabels spelen, mensen die langs de kant van de weg liggen te slapen, mensen die spullen en eten verkopen en vooral veel riksja’s, fietsers en tuktuks. Dit kan echt overweldigend zijn. Wij vonden het er erg leuk, er was een kruidenmarkt, bloemenmarkt, vleesmarkt en ga zo maar door. ‘s Avonds zijn we naar Nizam Vadin Dargah geweest, dit is een ceremoniele heilige bijeenkomst voor moslims, mensen zingen en maken muziek. Erg indrukwekkend om al die mensen bij elkaar te zien.

Dag erna gingen we naar Jaipur, de volgende stop in onze ‘Golden Triangle’ reis. Het was maar 250km maar we hebben er 6uur over gedaan met de bus. Onderweg waren er huisjes en winkeltjes en veel afval, toch keken we ook onze ogen uit naar wat al deze mensen aan het doen waren en wat je tegenkomt op de weg. Eenmaal in Jaipur hadden we vanuit onze kamer een mooi uitzicht op het Amber Fort, een sort mini- Chinese Muur. ‘s Avonds kwamen we per ongeluk bij een Hindoestaanse bruiloft terecht, we mochten meteen meefeesten, dansen en eten. Dat leek ons wel leuk, alleen de mensen waren echt iets te ‘enthousiast’, we maakte ons dus toch maar snel uit de voeten.
In Jaipur konden we niet erg gezellig rondlopen, we werden steeds achtervolgd door mensen of we werden aangesproken, of we moesten iets kopen. Gelukkig gingen we de dag erna naar een rustiger stukj India, namelijk het Rantanbur National Park, om tijgers te spotten! Onderweg nog langs Monkey Temple, hier krioelde het echt van de aapjes.

Vroeg op om op safari te gaan, we zaten in een Canter, soort grote jeep. Die een geluid maakte, waarvan je denkt, ‘ dit schrikt alle tijgers af’. We hebben wel veel dieren gezien, maaar dus geen tijger. Om onze kansen te vergroten zijn we in de middag nog een keer op safari gegaan, ditmaal in een echte jeep voor 6 personen, krokodillen, antilopes en veel apen gezien, bovendien was de omgeving supermooi, echte een ervaring dus!

Daarna opweg naar Agra, stad waar de Taj Mahal zich bevindt. Onderweg nog gestopt bij een verlaten dorpje en paleis, was erg mooi. De dag erna vroeg opgestaan om naar de Taj Mahal te gaan, de Taj Mahal is vernoemd naar de mevrouw die er begraven ligt, haar bijnaam was MumTaj Mahal. De Taj, zoals veel mensen hem noemen, is erg indrukwekkend, hij is erg groot en mooi wit. Het allerduurste marmer zorgt ervoor dat hij nog in zo’m goede staat is (na 400jaar) en zo mooi wit is.

‘s Avonds met de sleepingtrain naar Varanasi, in zo’n slaaptrein lig je met z’n drieen boven elkaar. Treinen in India is echt een belevenis, het station zat vol met vogels die echt een enorm lawaai maakten, zelf de verkopers op de perrons moesten hard schreeuwen om er bovenuit te komen.
Uiteindelijk best goed geslapen in de trein, dus op naar ons hotel in Varansi. We deelden de tuktuk met een stel Franse backpackers, na heel wat passen en meten zaten we dus met 5 man, 4 backpacks en 4 gewone rugzakken in de tuktuk. Na nog geen 200meter werden we aangereden door een andere tuktuk, dit hadden we nog nooit mee gemaakt! De Tuktuk reed precies in waar Niels zat, gelukkig had hij niets.

Onze eerste dag in Varanasi was gaaf! Langs de Ganges gebeurt inderdaad echt alles, mensen baden, drinken, wassen hun kleding en wassen de buffalo’s erin. We kwamen ook bij het stukje waar men overledenen cremeert en de Ganges opstuurt, dit was erg indrukwekkend.

Vandaag is onze laatste dag in Varanasi, we gaan zo een boottochtje maken over de Ganges en vanavond weer in de sleepertrain naar Gorakphur en vervolgens, op naar Nepal!

• 21 Februari 2014 - 09:03

Marieke:

Wat super leuk klinkt dit allemaal! Echt heel gaaf ben benieuwd naar de foto's! Zal jullie reisverslagen volgen. Veel plezier nog! xxx

• 21 Februari 2014 - 09:59

Q:

Mar en Niels!

Wat super leuk om een update van jullie te krijgen! Klinkt allemaal erg indrukwekkend! Goede reis naar Nepal.

X

• 21 Februari 2014 - 10:31

Joke:

Wat fijn om te lezen dat het jullie goed gaat. Jullie zullen vast het gevoel hebben dat je al veel langer op reis bent dan deze eerste week!
    Heel veel plezier en ik kijk nu al uit naar het volgende reisverslag. Dikke kus!!

• 21 Februari 2014 - 12:43

Mart:

Leuk om te lezen! Veel plezier nog samen!
    X

• 21 Februari 2014 - 12:50

Marion Korstanje:

Wat een leuk verslag, je kan wel lezen dat jullie het geweldig naar de zin hebben. heel veel plezier nog en ik kijk ook uit naar het volgende verslag.
    Groetjes en dikke kus!!

• 21 Februari 2014 - 16:52

)ma Elly:

Ik heb genoten en kreeg koude rillingen,gelukkig zijn jullie nog heel,wat een geweldige reis, hoop meer te horen, knuffel Oma.

• 21 Februari 2014 - 20:27

Maaike:

Wauw, wat een verhalen!! Zo te lezen vermaken jullie je wel en gaat het helemaal goedkomen met die ervaringen om nooit meer te vergeten ;-)
    Ik volg 3opreis en Dennis doet daar nu een verslag van zijn reis door India dus bij veel plekken die jullie beschrijven past dat beeld precies. Maar als je er echt bent is het toch altijd nog veel indrukwekkender natuurlijk.
    Veel plezier alvast in Nepal en blijf genieten van jullie mooie avontuur samen!
    Dikke kus,
    Maaike

• 22 Februari 2014 - 13:17

Anthon:

Prachtige ervaringen, leuk om te lezen! In Nederland is het zoals elke grijze dag en dan zijn jullie verhalen als een spannend boek. Wat is de wereld toch mooi (maar ook dramatisch, onverwachts, ontluisterend en nooit helemaal ongevaarlijk) Wanneer komt de volgende editie? Ik zie er naar uit! Hartelijke groet, Anthon. (PS> Zet lokaapjes uit om toch een tijger te zien.)

• 24 Februari 2014 - 21:12

Marty:

Hoi Marjolein,

Mooie verhalen. India is zeker wel een land voor op de bucketlist.
    Ik neem benieuwd naar Nepal!!

Marty

• 02 Maart 2014 - 18:38

Luuk En Eva:

Hoeveel er in een paar dagen kan gebeuren.
    Gelukkig is Niels oké, na die aanrijding.
    En die tijgers komen vanzelf wel (zeker als je lokaapjes inzet, zoals pa al zei :P)

Groetjes,
    Luuk en Eva